Franczyza – własny biznes pod nieswoją marką

Na polskim rynku działa aż kilkaset marek oferujących franczyzę, a wśród najpopularniejszych z nich warto wymienić firmy takie jak Żabka, McDonald’s czy Da Grasso. Potencjalni franczyzobiorcy mają w czym wybierać, a firmy kuszą różnymi promocjami na start oraz niewielkim ryzykiem prowadzenia działalności pod obcą marką. Jakie są zalety i wady franczyzy?

Franczyza – najważniejsze zalety

Główną zaletą franczyzy jest łatwość rozpoczęcia nowego biznesu oraz wsparcie, jakie zapewnia sieć. Z reguły proces dołączania do franczyzy jest bardzo prosty, a przyszły franczyzobiorca dostaje gotowe know-how, które umożliwia łatwe wejście w świat biznesu. Sieć oferuje także szeroko pojęte wsparcie oraz pomoc w zapewnieniu odpowiednich standardów, a także własną, silną markę. Ta ostatnia stanowi klucz do sukcesu, bo przecież to właśnie marketing zapewnia nowych klientów i bezpośrednio odpowiada za sukces firmy. Franczyzobiorca może być pewien, że ci chętnie skorzystają z usług firmy, zachęceni doskonale znanym szyldem oraz zestandaryzowaną jakością usług.

Jakie wady ma franczyza?

Własny biznes w ramach franczyzy ma jednak liczne wady, a najpoważniejszą z nich jest konieczność dzielenia się dużą częścią przychodów. Niestety większość firm oferuje dość wygórowane warunki, zmuszając franczyzobiorców do dużych płatności, znacząco podwyższając koszty prowadzenia biznesu. Może okazać się to mocno kłopotliwe, szczególnie jeśli przedsięwzięcie nie będzie dawać zysków. Ponadto prowadzenie firmy pod nieswoją marką pozbawia franczyzobiorcę możliwości prowadzenia własnego marketingu i utrudnia dalszy rozwój firmy.

Choć franczyzy mają swoje wady, to co roku dziesiątki Polaków decyduje się na skorzystanie z ich oferty i otworzenie własnego biznesu pod nieswoją marką

Niektórzy odnoszą sukces, inni ponoszą straty i są zmuszeni zamknąć firmę. Własny biznes to zawsze duże ryzyko, ale też szansa – trzeba rozważyć, czy faktycznie warto ją wykorzystać!