Założenie spółki online – jak to zrobić krok po kroku?

Najpierw jest pomysł, później biznesplan, ale prędzej czy później każdy przedsiębiorca musi zmierzyć się z formalnościami. Na szczęście mamy XXI wiek – obecnie wiele kwestii uległo cyfryzacji, a założenie spółki onlin jest jedną z nich. Faktem jest, że można otworzyć spółkę online na własną rękę lub po prostu skorzystać z usług nowoczesnego biura księgowego, które wesprze w tym procesie przedsiębiorcę. Jak wygląda zakładanie spółki online przez Internet?

Jakie spółki można założyć przez Internet?

Online można założyć następujące rodzaje spółek: spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki jawne, spółki komandytowe i proste spółki akcyjne. Tę funkcjonalność udostępnia portal S24 operowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości, któremu podlega Krajowy Rejestr Sądowy. To na ich stronach pod adresem: ekrs.ms.gov.pl/s24 można przejść rejestrację spółek online.

Dla uproszczenia proces rejestracji spółki online warto przedstawić na przykładzie spółki z o.o.

Krok pierwszy: rejestracja w trybie S24 przez eKRS

Aby przystąpić do zakładania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością online, potrzebne jest, by wszyscy wspólnicy mieli podpis kwalifikowany, podpis osobisty lub możliwość logowania się przez Profil Zaufany. Wszyscy wspólnicy muszą mieć prawo do elektronicznego złożenia wymaganych podpisów. W razie potrzeby, jeśli któryś ze wspólników nie może obsługiwać procesu w ten sposób, warto skorzystać ze wsparcia zaufanego biura księgowego, które pomoże już na tym etapie i wyjaśni najnowsze rozwiązania w prowadzeniu biznesu online.

Krok drugi: dane spółki z o.o. i udostępnianie wspólnikom

Po zalogowaniu w eKRS – w zakładce Moje Przedsiębiorstwa i kliknięciu przycisku „Dodaj Przedsiębiorstwo” trzeba wprowadzić m.in. nazwę firmy, jej formę prawną oraz określić miejscowość, w której ma siedzibę. Po zapisaniu tych danych warto udostępnić wniosek ewentualnym wspólnikom, a samemu można przystąpić do dalszych prac.

Krok trzeci: wymagane dokumenty do założenia spółki online

Przy pomocy przycisku „nowy dokument” można każdorazowo dodawać wymagane pliki. Najważniejszym z nich jest przede wszystkim umowa spółki. Online sporządza się ją według wzorca, a system sam podpowiada, jakie wartości należy uzupełnić. Są to m.in. wartość i wysokość udziałów, minimalny kapitał zakładowy spółki czy skład zarządu. Kompletną umowę spółki muszą podpisać wszyscy wspólnicy.

Pozostałe wymagane dokumenty to dwa inne pliki, których wzór jest dostępny w systemie online S24:

  • Oświadczenie o wniesieniu kapitału;
  • Lista wspólników.

Ponadto do systemu należy wgrać trzy dokumenty, których wzorów nie znajdzie się już w portalu eKRS. Można przygotować je samemu lub skorzystać z usług biura rachunkowego, które zadba o prawidłowość poniższych dokumentów:

  • Oświadczenie czy spółka jest cudzoziemcem w rozumieniu ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców;
  • Lista adresów do doręczeń członków organu lub osób uprawnionych do powołania zarządu;
  • Lista adresów do doręczeń osób reprezentujących spółkę, likwidatorów lub prokurentów.

Wszystkie one muszą być wgrane do systemu po tym, jak zostaną podpisane przez właściwe osoby, tj. zarząd bądź wspólników (w zależności od wymogów danego dokumentu). Jeśli nie ma się co do tego pewności, warto poradzić się firmy księgowej, która rozwieje te wątpliwości.

Kwestia podpisów jest również techniczna. Dokumenty, których wzorców nie ma w systemie eKRS, najlepiej wydrukować, podpisać, zeskanować lub sfotografować i wgrać w formacie PDF do systemu S24. Później należy pamiętać, że tak przygotowane pliki należy wciąż podpisać elektronicznie. Klikając „dodaj osobę podpisującą”, udostępnia się dany dokument do podpisu odpowiedniej osobie w konkretnej spółce.

Krok czwarty: zawnioskowanie online o utworzenie spółki

Na koniec rejestracji nowego podmiotu w rejestrze przedsiębiorców w systemie S24 w portalu eKRS powinno zostać wgranych 6 dokumentów – część zgodnie ze wzorcami online, część przygotowana przez przedsiębiorcę samodzielnie lub przy pomocy zaufanego biura księgowego. Na tym etapie pozostaje już tylko złożyć wniosek. Klikając „Wniosek” -> „Nowy wniosek” -> „Wniosek o rejestrację podmiotu w rejestrze przedsiębiorców”, a następnie „Wybierz wzorzec wniosku” – zatwierdza się chęć powołania do życia nowej spółki.

W nowym oknie trzeba dodać wszystkie 6 wypełnionych dokumentów, a na ostatnim etapie – podaje się w 4 krokach po kolei: sąd, do którego wysłany będzie wniosek; adres siedziby spółki; kliknięcie „edytuj” przy członkach zarządu i zaznaczenie, że nie są zawieszeni; określenie działalności spółki.

Proces zakładania spółki online kończy się wtedy, gdy wszyscy wspólnicy podpisują wniosek oraz uiszczają opłatę poprzez system ePłatności.

Masz dodatkowe pytania? Potrzebujesz wsparcia w tym zakresie?

Chociaż biurokracja zmienia swoje oblicze na nieco lepsze, wypełnianie wniosku o założenie spółki z o.o. wciąż nie odbywa się jednym kliknięciem. Jeśli formalności to ostatnia z rzeczy, na jakie masz ochotę przy rozpoczynaniu nowego biznesu, pomoc sprawdzonego biura rachunkowego WARIDO może być nieoceniona dla udanego startu nowego przedsięwzięcia.

  • Napisz do nas e-mail: [email protected]
  • Zadzwoń do nas: 537 726 726
  • Odwiedź nas: www.warido.com